A konzol
A felhasználóval való interakcióba lépésre, adatok beolvasására, valamint információk kiírására a legegyszerűbb megoldás a konzol használata. Ez egy egyszerű szöveges felület, amelyen keresztül alapvetően szöveges információcserére nyílik lehetőségünk. Egy átlagos konzolablak a Windows 10 rendszeren valahogy így néz ki:

Adatok kiírása a konzolra
Ha valamilyen műveletet szeretnénk végrehajtani a konzollal, akkor a Console osztály statikus paraméterei, metódusai, és függvényei lesznek a segítségünkre. A leggyakrabban használt konzolművelet a Console.WriteLine
művelet, amelynek 1 paramétere van (bizonyos esetekben több paraméterrel is hívhatjuk, erről lentebb írunk), a szöveg, amit ki szeretnénk íratni. Ez természetesen jöhet egy változóból is, vagy fixen bele is írhatjuk, például így:
Console.WriteLine("Minta felirat!");
A WriteLine művelet azonban nem csak a neki átadott információkat fogja kiírni a konzolra, hanem tenni fog mögé egy sortörést is. Az esetek nagyjában ez így pont jó is nekünk, ha azonban szeretnénk, hogy a kiírás után a kurzor ne lépjen át a következő sorba, akkor használhatjuk helyette a Console.Write
utasítást.
Mintakód
Hamarosan!
Adatok beolvasása a konzolról
A tavaszi C# alapozó bootcampünk tananyagait továbbra is megvásárolhatod! Bár az élő előadásokon már túl vagyunk, az összes előadás anyaga továbbra is visszanézhető!
Irány a bootcampMost, hogy megjeleníteni már tudunk dolgokat, ideje be is olvasnunk valamit, elvégre így lehet a programunk interaktív. Ha szeretnénk valamilyen adatot, vagy választási lehetőséget, stb. beolvasni, akkor 3 függvény közül választhatunk:
- Console.ReadLine(): beolvas egy sor szöveget a konzolról (azaz a felhasználó beírhat valamit, a program egészen addig olvasni fogja, amíg entert nem ütünk), az eredményét pedig szövegként adja vissza (tehát letárolhatjuk például egy string változóba)
- Console.ReadKey(): beolvas egy billentyűleütést a konzolról, az eredményét ConsoleKeyInfo struktúraként adja vissza
- Console.Read(): beolvas egy karaktert a konzolról, az eredményét a karakter ASCII kódjával (számként) adja vissza
Ha tehát szöveget, számot, stb. szeretnénk beolvasni, akkor érdemes ReadLine-nál maradni, ha viszont valami menürendszert szeretnénk kialakítani, akkor érdemes lehet idővel megismerkedni a másik két függvénnyel is.
Ne feledd! Ha számot szeretnél beolvasni a konzolról, akkor a ReadLine-nal beolvasott szöveget számmá kell konvertálni, például így:
int szam = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());
További tudnivalók a Convert osztályról
Mintakód
Console.WriteLine("Hogy hívnak?");
Console.Write("A nevem: ");
string nev = Console.ReadLine();
Console.Write("Születési évem: ");
int ev = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());
További műveletek a konzollal
- Console.Clear(): kiüríti a konzolt
- Console.ResetColor(): a konzol színeit visszaállítja az alapértelmezettre
- Console.SetCursorPosition(int oszlop, int sor): beállítja a konzol kurzorának a pozícióját egy adott helyre
- Console.SetWindowSize(int szelesseg, int magassag): beállítja a konzolablak méretét
A konzol tulajdonságai
- ConsoleColor Console.BackgroundColor: beállíthatjuk vele a konzol háttérszínét*
- ConsoleColor Console.ForegroundColor: beállíthatjuk vele a konzol szövegszínét*
- bool Console.CursorVisible: beállíthatjuk, hogy a kurzor látható legyen-e vagy sem
*A konzolon használható színek: ConsoleColor.Black, ConsoleColor.Blue, ConsoleColor.Cyan, ConsoleColor.Gray, ConsoleColor.Green, ConsoleColor.Magenta, ConsoleColor.Red, ConsoleColor.White, ConsoleColor.Yellow, ConsoleColor.DarkBlue, ConsoleColor.DarkCyan, ConsoleColor.DarkGray, ConsoleColor.DarkGreen, ConsoleColor.DarkMagenta, ConsoleColor.DarkRed, ConsoleColor.DarkYellow